تاریچخه لوازم خانگی در ایران

تاریخچه لوازم خانگی در ایران پر از فراز و نشیب بوده است

تاریخچه لوازم خانگی

تاریخچه لوازم خانگی در ایران پر از فراز و نشیب بوده است که به سال 1288 برمی گردد امروزه این صنعت نامی پرآوازه در ایران دارد.

پس در ادامه با تیمچه بازار عرضه کننده لوازم خانگی با تنوع و کیفیت بالا همراه باشید

لوازم خانگی چیست ؟

قبل از اینکه به تاریخچه لوازم خانگی بپردازیم  در مورد لوازم خانگی و دسته بندی آن صحبت خواهیم کرد .

لوازم خانگی درتعریف به ماشینهای مکانیکی و الکتریکی گفته میشودکه کارهای روزانه خانه داری را آسانتر میکند برخی از عملکردها خانگی مانند پخت و پز، تمیز کردن یانگه داری مواد غذایی را انجام میدهند. این وسایل زندگی اشخاص را متحول کرده‌ است وسبب بهبود بهداشت و تغذیهٔ عمومی شده‌اند.

برخی از لوازم خانگی مانند چراغ خوراک‌پزی، یخچال، فریزر، چرخ گوشت، مخلوط‌کن و مایکروفر، برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه برخی دیگرمانند ماشین لباس‌شویی، رخت‌خشک‌کن، ماشین ظرف‌شویی و جاروبرقی برای نظافت برخی برای تفریحات و سرگرمی استفاده می‌شود. لوازم خانگی برقی و غیر برقی میباشد.

انواع دسته بندی لوازم خانگی

  1. در این تقسیم بندی لوازم خانگی به دسته‌های “لوازم کوچک ” و “لوازم اصلی” تقسیم شوند.
  2. لوازم کوچک معمولاً وسایل سرگرم کننده کوچکی هستند.
  3. لوازم اصلی عمده لوازم خانگی را شامل می‌شوند.

در کالاهای کوچک طراحی بطور سنتی با چوب یا پلاستیک ساخته شده‌اند که این موارد هم‌اکنون نادر هستند، اما در کالاهای اصلی معمولاً از رنگ روشن ویا طراحی زیبا استفاده شده‌اند و هنوز هم بسیاری از آنها وجود دارد. این تقسیم‌بندی در بخش خدمات و تعمیرات این گونه محصولات نیز محسوس است.

کالاهای کوچک معمولاً به دانش و مهارت فنی بالایی نیاز دارند (که با گذشت زمان پیچیده‌تر میشوند، مانند لحیم‌کاری)، در حالی که برای تعمیر کالاهای اصلی به دستگاها و فناوری‌های نوین بیشتری “مهارت تخصصی” نیازمند است.

  • در زبان انگلیسی لوازم خانگی به دو دسته لوازم خانگی بزرگ یا کالاهای سفید، لوازم کوچک که اکثرا الکترونیک هستند یا کالاهای قهوه ای تقسیم بندی میشود. این طبقه‌بندی، بر پایه اندازه و وزن این لوازم می‌باشد.

کالاهای قهوه ای به مهارت فنی و دانش تخصصی در تعمیر و نگه داری نیاز دارند با گذشت زمان پیچیده تر میشوند، مانند رفتن از لحیم کاری به یک ایستگاه لحیم کاری هوای داغ .

کالاهای سفید به مهارت های عملی بیشتری نیاز دارند و برای تعمیر آنها به دستکاری دستگاه ها و ابزارهای سنگین نیاز میباشد.

تاریخچه صنعت لوازم خانگی در ایران

تاریخچه لوازم خانگی ایران نشان می دهد که این صنعت بزرگ ازکجا به کجا رسیده است. سوء مدیریت ها باعث شده است تااین صنعت به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکند. صنعتی که میتوانست اقتصاد ایران را دچار تحولات بزرگی نماید. صنعت لوازم خانگی در ایران، ریشه درسال 1288 دارد. زمانی که مرد “ایمان و عمل” متولد شد. کارخانه ارج در سال 1316 توسط خلیل ارجمند، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران تاسیس شد.

در ابتدا این کارخانه یک کارگاه کوچک بود اما 34 سال بعد کارخانه ارج به اولین کارخانه تولید لوازم خانگی در ایران تبدیل شد که به کمک 2300 پرسنل خود به تولید یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی و کولراقدام کرد. تاریخچه لوازم خانگی  در ایران حدود ۷۰ سال پیش با ساخت سماور که آن هم روسی بود، متولد شد.

به تدریج در طی این سال ها مسیر تحول و تکامل خود را طی کرده است.حدود ۳۸ سال پیش شورای سازندگان وسایل گازسوز در ایران تشکیل شد و با رشد این صنعت، این شورا بعداز ۸ سال تبدیل به شورای صنایع گاز و لوازم خانگی شد. پس از گذشت ۱۵ سال با توسعه و پیشرفت صنعت لوازم خانگی، شورای مذکور به انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تبدیل شد.

در سال ۱۳۶۲ صنایع لوازم خانگی ایران بیشتر به محصولاتی با انرژی گاز مایع محدود می‌شد. امابا جایگزینی گاز طبیعی، دامنه فعالیت تولیدکنندگان لوازم خانگی هم بیشتر شد وبه شکوفایی امروز رسید. بطوری که در طی این سال‌ها، در بخش قطعه سازی، صنایع انرژی‌برو ظروف تولیدکنندگان ایرانی به پیشرفت‌های کمی و کیفی خوبی رسیده‌اند؛ چنانکه زمانی که امروز صحبت از یخچال می‌شود، صنایع داخلی ما پیشرفته‌ترینو به‌روزترین یخچال‌ها را تولید می‌کند.

پس از بررسی تاریخچه لوازم خانگی می توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شده است. چنانکه طبق آمار و ارقام موجود، این صنعت در جایگاه سوم بعد از صنعت خودرو قرار دارد.

سخن آخر

در این مقاله چکیده ای از تاریخچه لوازم خانگی در ایران را بازگو شد.سعی فروشگاه تیمچه بازار ب این است که خرید آسان از لوازم خانگی با برندهای معتبر که از گذشته با شما همراه بوده است مانند برای شما به ارمغان بیاورد.

 

دیدگاهی در مورد “تاریخچه لوازم خانگی در ایران پر از فراز و نشیب بوده است

  1. سعید گفت:

    بسیار جذاب و عالی بود.

    1. تیمچه بازار گفت:

      ممنون سپاس گزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *